Total Pageviews

11/11/2011

KESAH DAN TELADAN

                                                                                                                                                                     
 Umar Ibn Khathab pernah bercerita kepada Nabi SAW,"Ya Rasulullah..di kampung saya ada orang yang sangat baik dibandingkan umat islam yang lainya"
"Bagaimana kebaikanya?"Tanya Rasulullah.
Umar menjawab"Sehari hari kerjanya hanya ibadah di masjid.Pagi di masjid..siang di masjid...petang di masjid malam pun di masjid."
"Apakah yang dia makan".Tanya Rasulullah lagi.
"Dia bukan malaikat.dia makan juga."
"Dia berpakaian??
"Masakan ibadah bertelanjang ya Rasulullah?"
"Siapa yang menjamin makan dan pakaianya?"
"Orang arang kampung"jawab Umar.
"Kalau begitu orang orang kampunglah yang lebih baik daripada orang yang kau anggap amat baik itu Umar"ucap Nabi dengan tegas.


Pada waktu yang lain pula,tiga orang sahabat mendatangi isteri Rasulullah dan menanyakan bagaimana cara ibadah Nabi SAW.Setelah diterang kan kepada sahabat sahabat Nabi beribadah dengan sangat tekun.Maka ketiga tiga sahabat itu berikrar,"sedangkan Nabi yang bebas dari dosa,beribadat sangat bersunguh sungguh apatah lagi kita yang banyak dosa".
Maka sahabat yang pertama bersumpah "saya akan bersembahyang tanpa tidur"..Sahabat yang kedua pula bersumpah "aku akan berpuasa tanpa berbuka "....dan sahabat yang ketiga bersumpah "aku akan beribadah terus dan tak kan beristeri."
Sumpah ketiga tiga sahabat itu didengari Nabi SAW.Mereka dipangil dan diberi nasehat oleh Nabi SAW."Aku ini lebih takut dengan ALLAH dibandingkan dengan kalian.Tapi aku sembahyang dan aku tidur...Aku berpuasa tetapi aku juga berbuka...serta aku pun mempunyai isteri."
Bertakwa tidak bermakna kita terpenjara tanpa dapat menikmati bahagian kita didunia....

No comments:

Post a Comment